Mindfulness

Jag har provat göra en del mindfulness övningar de senaste dagarna och det är väldigt svårt kan jag meddela. För er som inte vet så går mindfulnessträning ut på att bli mer medveten om nuet och även sin roll i nuet kan man väl säga.

Det finns en mängd olika övningar i boken jag köpt (Mindfulness i vardagen av Ola Schenström). Övningar att göra på morgonen, på dagen och på kvällen. Det kan handla om att äta frukost och försöka bli mer medveten om smak, lukt, struktur och temperatur på det man äter eller att bli mer medveten om sin kroppsrörelser när man tränar, diskar, städar etc.

Jag provade en andningsövning igår när jag skulle sova och det var svårt att kunna hålla kvar uppmärksamheten på andetagen och inte tänka på annat/lyssna på ljuden i lägenheten. Att ha en katt som trampar på en och vill ha uppmärksamhet är ju inte det optimala heller, men jag har inte hjärta att putta ned honom. :) Så det krävs mycket träning för att behärska mindfulness minsann! Men jag tror att jag kommer ha stor nytta av det så jag tänker fortsätta att öva och öva och öva. :)

Nu ska jag sova, imorrn står det intervjuer på agendan...skriver mer om det och uppsatsen imorrn! :)
Ha de!

Kommentarer
Postat av: Gudrun

Tigern bidrar också till mindfulness eller hur? Du blir ju medveten om honom ialla fall :)

2009-09-15 @ 17:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0